تهیه کننده فیلم سینمایی «ایتالیا ایتالیا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: هم اکنون ما شاهد فشار بسیار زیادی در زمان اکران فیلم های سینمایی هستیم؛ این روزها فیلمسوزی در سینمای ایران رواج پیدا کرده و سالن های سینما دیگر گنجایشی برای اکران فیلم های پشت صف مانده ندارند و بسیاری از فیلم ها اصلاً فرصتی پیدا نمی کنند تا در این وانفسا اکران شوند و سرمایه های بسیاری که برای تولید فیلم ها مصرف شده راکد مانده و برخی سرمایه گذاران و تهیه کنندگان را در مرز ورشکستگی کامل قرار داده است اما با این همه متأسفانه مسئولان سینمایی به جای آنکه تدبیری برای برون رفت از معضلات مهم و اساسی داشته باشند با مطرح کردن اکران فیلم های خارجی می خواهند فاتحه سینمای ملی را به طور کامل بخوانند.
وی ادامه داد: من واقعاً هنوز متوجه نمی شوم در زمانه ای که به واسطه پیشرفت تکنولوژی مردم به راحتی و با ارزان ترین و بالاترین کیفیت ممکن می توانند به فیلم های خارجی بدون سانسور دسترسی داشته باشند چه معنی دارد که ما فیلم های خارجی را با سانسورهای فراوان در سینمای ایران اکران کنیم و بخشی از سالن های اندک مان را به اکران فیلم های خارجی اختصاص دهیم؟
صباغ زاده خاطرنشان کرد: برخی از سینماداران که از این طرح استقبال کرده اند نمی دانند که اکران فیلم های خارجی به جای کمک به گیشه سینماها، فروش را به شدت کاهش می دهد. چرا که مردم قطعاً نادان و نابخرد نشده اند که به سینما بروند، پول خرج کنند و فیلم های کهنه و یا سانسور شده خارجی را تماشا کنند و این نوع فیلم ها را با بهترین کیفیت در منازل شان می بینند.
کارگردان فیلم سینمایی «خانه کاغذی» سپس با اشاره به اینکه برخی افراد مبحث رقابت میان سینمای ایران و جهان را مطرح می کنند اظهار داشت: این نوع تفکرات و برداشت ها تنها از افراد کند ذهن برمی آید چرا که به هیچ عنوان سینمای ایران امکان رقابت با سینمای جهان را ندارد و فیلم های ایرانی نه از نظر بودجه و نه از نظر تکنیک به هیچ عنوان نمی توانند امکانات فیلم های خارجی را داشته باشند و به همین جهت رقابت میان آن ها از ابتدا رقابتی ناسالم است.
این سینماگر تصریح کرد: طرح اکران فیلم خارجی نابودی کامل سینمای کشور را در پی دارد؛ بنیاد سینمایی فارابی طی این سال ها همیشه فیلم های خارجی را وارد کرده و آن ها را به صورت محدود اکران کرده است و هیچ گاه اکران فیلم های خارجی با استقبال توده های مردم همراه نبوده است از این رو از هم اکنون ما با اطمینان می توانیم بگوییم که اکران فیلم های خارجی به جز شکست چیزی عاید سینمای ایران نخواهد کرد و به همین دلیل نباید در ادامه روند مدیریتی مدیران سینمای کشور که همواره بر پایه آزمون و خطا بوده است اینطور جلو برویم و حال سینمای کشور را بدتر از بد کنیم!
وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: اکران فیلم های خارجی در سینمای ایران یعنی حق ایران و ایرانی را خوردن؛ اکران فیلم های خارجی در سینمای ایران یعنی اضمحلال و نابودی سینما و کاهش تولیدات داخلی و بیکاری بخش گسترده ای از سینماگران؛ اکران فیلم های خارجی در سینمای ایران یعنی ناآگاهی. مسئولان سینمای کشور باید بدانند که اگر پیش از وقوع انقلاب اسلامی فیلم های خارجی همزمان با فیلم های ایرانی اکران می شد و فیلم های ایرانی هم فروش بالایی داشتند به دلیل آن بود که از منظر محتوایی می توانستند با فیلم های خارجی رقابت کنند؛ مطرح شدن مسائل جنسی، ترویج بی بند و باری و سوژه های این چنینی مشابه با آثار خارجی بود که در آن زمان اکران می شد و به همین دلیل مخاطبان از نمونه وطنی آن هم استقبال می کردند اما امروزه ما نه امکان تولید چنین فیلم هایی را داریم و نه می خواهیم چنین فیلم هایی در کشورمان تولید کنیم پس هرگز نباید به سمت و سوی اکران فیلم خارجی برویم.
ارسال نظر